Blog

RODZINNY WYPAD NAD WODĘ. CO ZABRAĆ ZE SOBĄ NAD JEZIORO?

Czas na wakacyjne przygody! Gdy zbliża się dzień wypadu nad jezioro, zwykle pamiętamy o oczywistych rzeczach takie jak ręczniki, koce, kostiumy kąpielowe i klapki. Jednak istnieją również inne ważne przedmioty, o których trochę łatwiej zapomnieć. Odpowiednia ochrona przeciwsłoneczna, różnorodne gry i zabawy to tylko niektóre z nich. Razem przygotujmy się na dzień pełen przygód, relaksu i pysznego jedzenia!


KREM Z FILTREM

W ostatnim czasie coraz większą uwagę przywiązuje się do ochrony przeciwsłonecznej — i dobrze! Jeszcze parę lat temu ludzie walczyli o intensywną opaleniznę za wszelką cenę. Często sięgaliśmy po kosmetyki, które nie tylko nie chroniły nas przed słońcem, ale wręcz przyspieszały opalanie! Złocista opalenizna jest piękna, ale niestety, najnowsze badania tylko potwierdzają szkodliwy wpływ słońca na naszą skórę. Całodzienne opalanie bez filtra może skończyć się dla nas bolesnym oparzeniem słonecznym, a regularna ekspozycja na słońce może długofalowo powodować nie tylko znaczne pogorszenie kondycji skóry (tutaj winne jest promieniowanie typu UVA), ale również spowodować nowotwory (promieniowanie UVB).

Aby skutecznie chronić skórę przed szkodliwym promieniowaniem UV, należy smarować wszystkie odsłonięte części ciała kremem z filtrem. Jeżeli nie lubimy dosyć tłustej i bogatej formuły kremu, możemy wybierać spośród różnych innych produktów, takich jak olejki, spraye, pianki czy mgiełki — w zależności od naszych preferencji. Najważniejsze, aby smarować się dość obficie, tak żeby na skórze pozostawić widoczną warstwę produktu (przyjmuje się, że na każdy fragment ciała powinniśmy zużyć około pół łyżeczki).

Oczywiście na sklepowych półkach znajdziemy kremy z niskim SPF (nawet SPF8, SPF10, SPF15), ale takie produkty nie zapewnią nam odpowiedniej ochrony. Zaleca się wybieranie kremów z wysokim SPF, co najmniej 30 lub wyżej. Na twarz i inne delikatne rejony (tatuaże, blizny) powinniśmy nakładać krem o wysokiej ochronie SPF50+.

Podczas całego dnia nad jeziorem nie zapominajmy o reaplikacji, czyli dokładaniu kolejnej porcji kremu. Standardowo przeciwsłoneczne właściwości kremu obniżają się już po 2-3 godzinach, a większe pocenie może tylko skrócić czas jego ochrony. Pamiętajmy również o tym, aby nałożyć dodatkowy krem po każdej kąpieli w wodzie!

GRY I ZABAWY

My, dorośli możemy spędzić na opalaniu się długie godziny (osobiście uwielbiam!), ale nasze dzieciaki zwykle nie potrafią usiedzieć bezczynnie na kocu dłużej niż 15 minut. Ważne, abyśmy jadąc gdzieś z nimi na cały dzień zadbali o różnorodne formy rozrywki.

Oczywiście, najbardziej oczywistym wyborem będą tutaj najróżniejszych dmuchańce. Oprócz standardowych kół, materacy i piłek warto zaoferować dzieciakom wspólną naukę pływania na desce SUP. Pierwsze próby pływania na desce stand-up paddle możemy zacząć nawet od 2-3 roku życia. Potrzebny sprzęt wypożyczymy w każdej wypożyczalni sprzętu wodnego, a nawet w większych sklepach sportowych takich jak Decathlon. Dmuchane deski SUP możemy przewieźć nad wodę nie tylko samochodem, ale również komunikacją publiczną.


W chwili odpoczynku w cieniu lub podczas przerwy na posiłek idealnym rozwiązaniem mogą okazać się łatwe do przenoszenia gry karciane takie jak Uno, Dobble, Dixit czy Makao. W ramach możliwości wybierzmy jednak karty plastikowe lub laminowane odporne na piasek i wilgoć — bezpieczeństwa nigdy za wiele! 

PRZEKĄSKI

Pakując się na całodniowy wypad nad wodę, nie zapomnijmy o jedzeniu! Co prawda nad większością kąpielisk znajdziecie już sklepiki i bary, ale większość z nich ma w swojej ofercie głównie fast foody, słodycze i gazowane napoje, a ich ceny potrafią być naprawdę wysokie. Jeżeli mamy wolną chwilę, przygotujmy w domu pyszne jedzenie, które pozwoli nam uniknąć tego typu zakupów.


Oto kilka moich propozycji:

Tortille

Rollsy z tortilli pszennych to kolejna smaczna i przenośna opcja. Możecie przygotować różne nadzienia, takie jak kurczak, warzywa, sosy i ser, a następnie zawinąć je w cienkie placki tortilli. Mój ulubiony zestaw to serek typu almette, łosoś wędzony na zimno, ogórek i koperek.

Ciasto drożdżowe z owocami

Ciasto drożdżowe z sezonowymi owocami lub drożdżówki to doskonała słodka przekąska na plażę. Możecie przygotować je wcześniej i spakować w pojemniki lub zawinąć w papier. To idealny deser, który nie wymaga chłodzenia w lodówce. Mój faworyt to zdecydowanie klasyczny placek drożdżowy z rabarbarem i kruszonką.

Batony z musli

Batony z musli są łatwe do przenoszenia i stanowią zdrowe źródło energii. Możemy przygotować je samodzielnie z ulubionymi składnikami, takimi jak płatki owsiane, orzechy, suszone owoce i miodem jako spoiwem (polecam masę z mojego przepisu na granolę:

Pamiętajmy, że ważne jest regularne jedzenie co około 3-4 godziny, więc dobrze jest przygotować przynajmniej dwie porcje posiłków na cały dzień. Nie zapomnijmy również o odpowiednim nawodnieniu, zabierając ze sobą dużo wody i ewentualnie inne napoje, takie jak sok owocowy czy ulubiona lemoniada.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *