Blog

5 SPOSOBÓW NA WAKACYJNY RELAKS

Lato już za rogiem, więc pora na relaks! W wakacje, nawet jeśli nie mamy urlopu, warto oderwać się od codziennego zgiełku, naładować akumulatory i pozwolić naszemu umysłowi na zasłużony odpoczynek. Po intensywnym roku pełnym wyzwań i obowiązków zmęczenie jest nieuniknione. Poznajcie 5 sprawdzonych sposobów, które pomogą Wam w pełni wykorzystać ten letni czas.

Dlaczego trzeba odpoczywać?

Uważam, że relaks, nie tylko ten wakacyjny, jest po prostu ważny. Codzienny pośpiech i stres potrafią naprawdę dać w kość. Widzę to szczególnie po sobie. Im mniej czasu poświęcam sobie, tym bardziej odczuwam zmęczenie, a nawet pogorszenie stanu zdrowia i zaostrzenie moich przewlekłych dolegliwości. 

Coraz więcej mówi się o tym, jak bardzo higiena snu, regularne odżywianie i odpoczynek przekładają się na ogólny stan zdrowia i dobrą kondycję psychiczną. Przewlekły stres może skutkować nie tylko wypaleniem, zmęczeniem, ale również poważnymi chorobami. Znacie to specyficzne spięcie w barkach, zaciskanie zębów i bóle brzucha? Jeżeli wiecie o czym mówię, to zdecydowanie pora powiedzieć sobie stop i spowolnić trochę tempo życia. 

Polecam Wam posłuchać podcastu dr Joanny Wojsiat (Podgórskiej), która z naukowego punktu widzenia przygląda się temu jak nasze dobre lub złe nawyki wpływają na zdrowie oraz kondycję ciała i mózgu. To, co można w nim usłyszeć potrafi otworzyć oczy! 

Gotowi na działanie? Sprawdźcie moje pomysły na wakacyjny odpoczynek.

Relaks na świeżym powietrzu

Po wielu tygodniach spędzonych w czterech ścianach biura nasze organizmy zdecydowanie zasługują na chwilę wytchnienia na świeżym powietrzu. Spacer po parku, przejażdżka rowerowa czy piknik na łonie natury to świetne sposoby na kontakt z przyrodą. Nawet pół godziny dziennie pozwoli Wam zresetować umysł i poprawi nastrój. Jeśli posiadacie dom z ogrodem, to w wolnych chwilach możecie wyjść na trawnik i wystawić twarz do słońca. Równie dobrze sprawdzi się balkon w mieszkaniu lub pobliski park!

Praktyka medytacji i mindfullness

Co tu dużo mówić — medytacja czy praktyka jogi od lat polecane są jako narzędzie do radzenia sobie ze stresem. Na początku może być trudno zapanować nad własnymi myślami, ale warto spróbować. Polecam interaktywną serię Netflixa Poradnik Headspace: Medytacja, która oferuje różne opcje w zależności od Waszych potrzeb i czasu. Super sprawa! Nawet kilka minut medytacji dziennie może znacząco wpłynąć na Wasze samopoczucie — to się nazywa prawdziwy relaks!

Źródło: Netflix

Tym, którzy lubią medytację prowadzoną polecam również podcast “Chodź na słówko” z najróżniejszymi metodami relaksacji i ćwiczeń oddechowych. 

Trening Jacobsona – progresywny relaks mięśni

Coś, bez czego nie umiem zakończyć dnia, czyli progresywna relaksacja mięśni Jacobsona. To wielokrotnie sprawdzona już przeze mnie technika, która pozwala skutecznie odprężyć się po całym dniu pełnym wyzwań. Polega na napinaniu i rozluźnianiu różnych grup mięśniowych w określonej kolejności. Zaczynacie od stóp i stopniowo przesuwacie się ku górze, kończąc na twarzy. Ten proces nie tylko pomaga zredukować napięcie mięśniowe, ale także wycisza umysł, co jest idealnym sposobem na przygotowanie się do snu. Po kilku minutach takiej relaksacji poczujecie się znacznie bardziej spokojni i gotowa na zasłużony odpoczynek.

Tę i więcej metod relaksacji i medytacji znajdziecie tu:

Cyfrowy detoks

Codziennie jesteśmy bombardowani informacjami z mediów społecznościowych, wiadomościami i e-mailami. Wakacje to doskonała okazja, aby zrobić sobie przerwę od Internetu. Wyłączcie smartfona i odstawcie laptopa na bok. A najlepiej w ogóle go ze sobą nie bierzcie! Brak dodatkowych bodźców znacznie zwiększy jakość Waszego odpoczynku. 

Dobrym pomysłem jest też ustawienie sobie na telefonie trybu “Nie przeszkadzać” lub “Relaks” (w zależności od możliwości), które wyciszy powiadomienia do konkretnej godziny lub momentu, aż włączymy je z powrotem. Taki odpoczynek bez zaglądania na przychodzące powiadomienia ma zupełnie inną jakość. Polecam przetestować choć raz!

Planowanie posiłków

Urlop jest doskonałym momentem, aby wyrobić sobie nawyk planowania posiłków. Unikajcie fast foodów i postawcie na świeże warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe i zdrowe źródła białka. Latem mamy tego na szczęście pod dostatkiem. Nie jest to żadna tajemnica, że zbilansowana dieta poprawia koncentrację, pamięć i samopoczucie.

Nowe hobby

Urlop to doskonała okazja na poświęcenie czasu swoim pasjom… Lub znalezienie nowych! Wszyscy doskonale wiemy, że zorganizowanie sobie czasu na własne zainteresowania bywa trudne. Szczególnie kiedy ma się na głowie dom, dzieci i pracę! Przy takiej ilości obowiązków tym bardziej warto zająć się sobą. Niezależnie od tego, czy jest to czytanie, malowanie czy gra na instrumencie, poświęćcie chwilę na aktywności, które sprawiają Wam przyjemność. To z pewnością podniesie Wasz nastrój. 

A jeśli szukacie inspiracji, to zapraszam do moich porad. Znajdziecie tam mnóstwo ciekawych pomysłów na DIY i nie tylko.  

Mam nadzieję, że po wdrożeniu tych prostych metod poczujecie się gotowi na nadchodzące miesiące. Taki wakacyjny reset głowy to nie luksus, ale konieczność w zabieganym świecie! Pamiętajcie, że przedstawione pomysły możecie wprowadzić również na co dzień, nie tylko w trakcie urlopu. 😉 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *